Premios Cineuropa

Este 2019, Cineuropa33 recoñece as traxectorias da directora Rita Azevedo edas actrices María Vázquez e Emma Suárez.

Premio Cineuropa 2019

Rita Azevedo Gomes

Para o festival é unha verdadeira honra que un dos seus premios vaia para unha das cineastas máis extraordinarias da actualidade...

Para o festival é unha verdadeira honra que un dos seus premios vaia para unha das cineastas máis extraordinarias da actualidade, cunha carreira exigua en títulos, pero infinita en alcances. Unha obra persoal e de extraordinaria forza visual, xa patente dende o seu primeiro filme, o descomunal O som da terra a tremer, e que mestura representación, arte e vida para extraer una reflexión sobre o tempo e o espazo e sobre uns personaxes atrapados entre as lembranzas e os desexos non consumados.

A carreira de Rita Azevedo no mundo do cinema non comezou coa súa obra como cineasta, senón moito antes. Despois de ter unha “revelación” tras un visionado da maxistral Amor de perdiçâo, de Manoel de Oliveira, achegouse a presentar os seus respectos ao mestre portugués e acabou conseguindo un posto de axudante de vestiario (detalle moi importante, porque aínda a día de hoxe ela mesma deseña e confecciona boa parte dos vestidos e traxes dos seus filmes, como lles confesou aos abraiados asistentes a un dos pases na sala Númax da belísima A vingança de uma mulher). O contacto con Oliveira culminaría co fermoso documental A 15ava pedra, no que Azevedo recolle un diálogo co cineasta portugués e o crítico João Bernard da Costa. Despois dedicou moitos anos a traballar como programadora da cinemateca portuguesa, onde lle transmitiu a súa paixón polo cinema ao agradecido público dunha das mellores cinematecas do mundo.

O carácter epistolar do seu cinema xa aparece na súa segunda película Frágil como o mundo, onde cartas de amor pasan de man en man e offs literarios encadran a acción dun xeito definitivo. Pola súa parte, en Correspondências, filme presentado no Festival de Cinema de Locarno en 2016, constrúe un filme mutante que pasa dun formato a outro en torno á relación epistolar mantida entre os poetas Jorge de Sena e Sophia de Melho Breyner. As cartas son como ecos afastados que estenden os dominios dos filmes na mente do espectador, como vastos mundos e acontecementos en off que doen por non poder velos nin cambialos.

En A vingança de uma mulher tamén hai cartas, pero aquí o dono e señor da pantalla é o espazo escénico, o cal crea un contexto histórico a camiño entre a fidelidade e a invención lúdica nunha serie de tableaux vivants, máis vivos ca estáticos, e onde Azevedo utiliza o teatro, a pintura, a arte e a representación para conformar unha obra violenta e total. O grao de apaixonamento cede un pouco en A portuguesa, mais non o total control do espazo fílmico e escénico (que no cinema da realizadora son unha mesma cousa) e do tempo: “o cinema é tempo”, di ela. E é certo. Suspensión do tempo real e creación dun tempo novo, libre e imposible de cronometrar.

Premio Cineuropa 2019

Emma Suárez

Unha viaxe pola biografía de Emma Suárez supón ao mesmo tempo unha extraordinaria viaxe pola historia do recente cinema español...

Unha viaxe pola biografía de Emma Suárez supón ao mesmo tempo unha extraordinaria viaxe pola historia do recente cinema español. Dende o seu debut aos 14 anos interpretando á protagonista de Memorias de Leticia Valle, a actriz xa non deixou de traballar ata aos nosos días. O IMDB arroxa unha cifra de 94 títulos, pero o importante é cando repasamos en detalle eses filmes e dende cedo atopamos películas como 1919, crónica del Alba, de Antonio Betancor, Sesión continua, de José Luis Garci, Tata mía, de José Luis Borau, ou Luna negra, de Imanol Uribe.

A primeira parada desta viaxe ten que ser Vacas, o comezo dunha longa e proveitosa colaboración con Julio Medem, que se estenderá a La ardilla roja e Tierra, formando unha triloxía impagable que segue a figurar como o mellor do realizador vasco. Estes traballos colocaron a Emma como centro de atención de crítica e público grazas a unha mestura de naturalidade e de interpretación de raza que a levou cara ao seu primeiro Goya como protagonista de El perro del hortelano, de Pilar Miró. A partir de aí segue a traballar con directores como Sergio Cabrera, Mario Camus ou Manuel Gutiérrez Aragón e consegue dúas novas candidaturas aos Goya por Bajo las estrellas, de Félix Viscarret, e La mosquitera, de Agustí Vila.

Se damos un pequeno salto ao ano 2016, atopamos dous filmes extraordinarios: Julieta, de Pedro Almodóvar, e La propera pell, de Isaki Lacuesta, un fito na historia do noso cinema e na da propia Emma Suárez ao ser galardoada co Goya a mellor actriz protagonista e de reparto. De todos os xeitos, o verdadeiramente importante é a visión de conxunto e que Emma Suárez segue a encadear proxectos no cinema e na televisión con papeis a cada cal máis poderoso: Las furias, 70 Bin Ladens, Criminal, Néboa… Premiar a Emma Suárez é premiar ao cinema mesmo, xa que Emma Suárez é o cinema.

Premio Cineuropa 2019

María Vázquez

É moi doado pensar que María Vázquez, pola súa xuventude, leva pouco tempo entre nós, pero o certo é que xa a finais do século pasado...

É moi doado pensar que María Vázquez, pola súa xuventude, leva pouco tempo entre nós, pero o certo é que xa a finais do século pasado, en 1998, podiamos atoparnos con ela na serie fenómeno de masas Al salir de clase, unha imitadora máis entre o brat-pack hispano da americana Sensación de vivir. Pero iso foi suficiente para, pouco máis tarde, formar parte do elenco de Silencio roto, nun tempo no que Montxo Armendáriz era o primeira espada do cinema español. A ese papel seguiron outros en O ano da garrapata, do galego Jorge Coira, o reivindicable suspense A noite do irmán ou A golpes. Todo isto ao mesmo tempo que actuaba en diversas series das máis vistas da pequena pantalla, como O comisario ou Hospital central.

Se a vida de María Vázquez fose un guión, poderiamos dicir que o primeiro punto de xiro foi o seu coprotagonismo en Mataharis, de Icíar Bollain, que lle valeu unha candidatura aos Goya e varios premios. A partir de aí, volta ao traballo e a compaxinar sen descanso o cine co medio televisivo.

Hai un novo xiro na carreira de María Vázquez que por un lado a achega de novo a Galicia e, por outra banda, a consagra como a intérprete de pura raza que xa era, encadeando un éxito (de crítica e de público) tras outro: María (y los demás), Fariña, Trote… Cómpre deterse un pouco no traballo de Xacio Baño, onde ela é o filme e o filme é ela. Nesta película case sen diálogos, a linguaxe corporal é un retrato perfecto de como artellar un discurso da dor, da soidade e do afogamento vital. Logo virán Vivir sen permiso, Quen a ferro mata e a serie Néboa (a punto de estrearse). Paradoxalmente, canto máis se apega María Vázquez á nosa terra, máis universal se torna. É un orgullo para Cineuropa poder premiar a alguén con tanto talento e no mellor momento da súa carreira.

Premios Xurado Novo

Este é o Xurado Novo de #CINEUROPA33!

Teñen nas súas mans a composición dun palmarés no que se inclúen as seguintes categorías:

Mellor Película, Mellor Director/a, Mellor Guión, Mellor Interpretación Feminina e Mellor Interpretación Masculina.

Os premios do Xurado Novo serán de carácter honorífico e daranse a coñecer na gala de Clausura do festival.

XOÁN DOMÍNGUEZ SAN JOSÉ

Estudante de Xornalismo e de Comunicación Audiovisual, natural de Compostela. Apaixonado do cinema, da beleza das pequenas cousas da vida.

CELIA EIRAS RUBÍN

Compostelá, estudante de Xornalismo e Comunicación Audiovisual e redactora en Balea Cultural. O cinema é a miña paixón e o documental o meu futuro.

ÁNGEL LÓPEZ RIVAS

Son un proxecto de científico que cada vez se arrepinte máis de non formar parte do mundo do audiovisual. Gústame a pizza con piña.

SARA SALGADO QUINTEIRO

Graduada en Historia da Arte, fan da cultura pop e reivindicadora das comedias románticas.

PEDRO SILVA CASTROMIL

Licenciado en Psicoloxía e graduado en Fotografía. Estudo un máster e traballo en hostalería. Desfruto das historias ben narradas.

VALERIA VÁZQUEZ DOMÍNGUEZ

Teño 22 anos e estudo o último ano de Ciencias Políticas. Para min o cine é a interacción entre as historias individuais e a realidade colectiva.

ARANXA VICENS

Son resistencia. Amante da investigación e as ferramentas que me axudan a entender mellor o mundo.

Premios do Público

DRONNINGEN / QUEEN OF HEARTS / RAÍÑA DE CORAZÓNS

May El-Toukhy

7,79
Nota do público
SOLE

Carlo Sironi

7,52
Nota do público
MR. JONES

Agnieszka Holland

7.46
Nota do público
MARTIN EDEN

Pietro Marcello

7,27
Nota do público
ARIMA

Jaione Camborda

7,25
Nota do público
LE JEUNE AHMED / YOUNG AHMED / O MOZO AHMED

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

7,23
Nota do público
L´ADIEU A LA NUIT / FAREWELL TO THE NIGHT

André Téchiné

7,16
Nota do público
MADRE

Rodrigo Sorogoyen

7,14
Nota do público
FIGLIA MIA / DAUGHTER OF MINE

Laura Bispuri

7,12
Nota do público
KOIRAT EIVÄT KÄYTÄ HOUSUJA / DOGS DON’T WEAR PANTS

J-P Valkeapää

7,04
Nota do público
5 È IL NUMERO PERFETTO / 5 IS THE PERFECT NUMBER

Igor Tuveri

7,03
Nota do público
DYLDA / BEANPOLE / UNHA GRAN MULLER

Kantemir Balagov

6,98
Nota do público
ROCKS

Sarah Gavron

6,95
Nota do público
PERDRIX / THE BARE NECESSITY

Erwan Le Duc

6,92
Nota do público
LA GOMERA / THE WHISTLERS

Corneliu Porumboiu

6,88
Nota do público
MARIAM

Sharipa Urazbayeva

6,65
Nota do público
CAT IN THE WALL / UN GATO NA PAREDE

Vesela Kazakova, Mina Mileva

6,56
Nota do público
LITTLE JOE

Jessica Hausner

6,53
Nota do público
SIBYL

Justine Triet

6,60
Nota do público
VITALINA VARELA

Pedro Costa

6,54
Nota do público
NOTRE DAME

Valérie Donzelli

6,51
Nota do público
BASHTATA / THE FATHER

Kristina Grozeva, Petar Valchanov

6,37
Nota do público
LE DAIM / DEERSKIN / PEL DE CERVO

Quentin Dupieux

6,22
Nota do público
RUN

Scott Graham

6,18
Nota do público
MEKTOUB, MY LOVE: CANTO I

Abdellatif Kechiche

6,08
Nota do público
BINA / THE ANTENNA

Orcun Behram

6,00
Nota do público
IL SE PASSE CHOSE / SOMETHING IS HAPPENING / ALGO ESTÁ A PASAR

Anne Alix

5,90
Nota do público
JEANNE / JOAN OF ARC / XOANA DE ARCO

Bruno Dumont

5,89
Nota do público
LES ENFANTS D’ISADORA / ISADORA’S CHILDREN

Damien Manivel

5,88
Nota do público
ZOMBI CHILD

Bertrand Bonello

5,80
Nota do público
KOKO-DI KOKO-DA

Johannes Nyholm

5,72
Nota do público
SOPHIA ANTIPOLIS

Virgil Vernier

5,60
Nota do público
IVANA CEA GROAZNICA / IVANA THE TERRIBLE

Ivana Mladenovi

5,48
Nota do público
LIBERTÉ

Albert Serra

4,20
Nota do público
PAPICHA

Mounia Meddour

8,35
Nota do público
KUESSIPAN

Myriam Verreault

8,04
Nota do público
ADAM

Maryam Touzani

7,85
Nota do público
LE MILIEU DE L’HORIZON (BEYOND THE HORIZON)

Delphine Lehericey

7,84
Nota do público
JEUNE JULIETTE

Anne Émond

7,44
Nota do público
HATSUKOI (FIRST LOVE)

Takashi Miike

7,40
Nota do público
DÉRIVE (THE FAR SHORE)

David Uloth, Chloé Cinq-Mars

7,29
Nota do público
IL CORPO DELLA SPOSA (FLESH OUT)

Michela Occhipinti

7,17
Nota do público
THE GANGSTER, THE COP, THE DEVIL

Lee Won-Tae

7,09
Nota do público
PREMATURE

Rashaad Ernesto Green

7,05
Nota do público
FAMILY ROMANCE, LLC

Werner Herzog

6,91
Nota do público
DRAGGED ACROSS CONCRETE

S. Craig Zahler

6,90
Nota do público
TOP END WEDDING

Wayne Blair

6,89
Nota do público
NINA WU

Midi Z

6,75
Nota do público
FLATLAND

Jenna Cato Bass

6,59
Nota do público
GRASS

Hong Sangsoo

6,49
Nota do público
FOURTEEN

Dan Sallitt

6,06
Nota do público
YOKOGAO (A GIRL MISSING)

Kôji Fukada

5,98
Nota do público
THE WALL OF MEXICO

Zachary Cotler, Magdalena Zyzak

5,93
Nota do público
YARA

Abbas Fahdel

5,82
Nota do público
KNIVES AND SKIN

Jennifer Reeder

5,54
Nota do público
TLAMESS

Ala Eddine Slim

5,33
Nota do público
RÉPERTOIRE DES VILLES DISPARUES (GHOST TOWN ANTHOLOGY)

Denis Côté

5,11
Nota do público
LA LLORONA (THE WEEPING WOMAN)

Jayro Bustamante

7,46
Nota do público
ARAÑA (SPIDER)

Andrés Wood

7,25
Nota do público
CANCIÓN SIN NOMBRE (SONG WITHOUT A NAME)

Melina León

7,06
Nota do público
ASÍ HABLÓ EL CAMBISTA (THE MONEYCHANGER)

Federico Veiroj

6,61
Nota do público
EL VIAJE EXTRAORDINARIO DE CELESTE GARCÍA (THE EXTRAORDINARY JOURNEY OF CELESTE GARCIA)

Arturo Infante

6,73
Nota do público
FIN DE SIGLO

Lucio Castro

6,34
Nota do público
MONOS

Alejandro Landes

6,25
Nota do público
EMA

Pablo Larraín

6,23
Nota do público
LAPÜ

Juan Pablo Polanco

5,83
Nota do público
LOS TIBURONES (THE SHARKS)

Lucía Garibaldi

5,82
Nota do público
EL PRÍNCIPE (THE PRINCE)

Sebastián Muñoz

5,76
Nota do público
BLANCO EN BLANCO (WHITE ON WHITE)

Théo Court

6,16
Nota do público
TARDE PARA MORIR JOVEN (TOO LATE TO DIE YOUNG)

Dominga Sotomayor

5,68
Nota do público
FAMILIA SUMERGIDA (A FAMILY SUBMERGED)

María Alché

5,63
Nota do público
CENIZA NEGRA (LAND OF ASHES)

Sofía Quirós

6,35
Nota do público
LAS BUENAS INTENCIONES (THE GOOD INTENTIONS)

Ana Garcia Blaya

6,14
Nota do público
FOR SAMA

Waad Al-Khateab, Edward Watts

9,13
Nota do público
HONEYLAND

Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska

8,50
Nota do público
SANTIAGO, ITALIA

Nanni Moretti

8,27
Nota do público
BORN IN EVIN

Maryam Zaree

8,11
Nota do público
CARMINE STREET GUITAR

Ron Mann

7,82
Nota do público
SCHEME BIRDS / PAXAROS SEN ÁS

Ellen Fiske, Ellinor Hallin

7,67
Nota do público
DELPHINE ET CAROLE, INSOUMUSES / DELPHINE AND CAROLE

Callisto McNulty

7,67
Nota do público
LURRALDE HOTZAK / COLD LANDS / AS TERRAS DO FRÍO

Iratxe Fresneda

7,5
Nota do público
SEARCHING EVA

Pia Hellenthal

7,49
Nota do público
LA GRAND-MESSE / HOLY TOUR

Valéry Rosier, Méryl Fortunat-Rossi

7,15
Nota do público
CARELIA: INTERNACIONAL CON MONUMENTO

Andrés Duque

6,72
Nota do público
MIDNIGHT FAMILY / FAMILIA DE MEDIANOITE

Luke Lorentzen

6,70
Nota do público
SELFIE

Agostino Ferrente

6,66
Nota do público
ROMANTIC COMEDY

Elizabeth Sankey

6,64
Nota do público
ÊTRE VIVANT ET LE SAVOIR / LIVING AND KNOWING YOU’RE ALIVE

Alain Cavalier

6,65
Nota do público
JAWLINE

Liza Mandelup

6,34
Nota do público
CASSANDRO, THE EXOTICO!

Marie Losier

6,32
Nota do público
MANU

Emmanuelle Bonmariage

5,86
Nota do público
NI DE LIAN / YOUR FACE

Tsai Ming-Liang

5,63
Nota do público
SPIEGS KURŠ MANS TĒVS / MY FATHER, THE SPY

Jaak Kilmi, Gints Grūbe

5,54
Nota do público
JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA / ANOTHER DAY OF LIFE / UN DÍA MÁIS CON VIDA

Raúl de la Fuente, Damian Nenow

8,77
Nota do público
LES HIRONDELLES DE KABUL (THE SWALLOWS OF KABUL) / AS ANDURIÑAS DE KABUL

Zabou Breitman, Eléa Gobbé-Mévellec

8,13
Nota do público
L´EXTRAORDINAIRE VOYAGE DE MARONA

Anca Damian

8,12
Nota do público
BUÑUEL EN EL LABERINTO DE LAS TORTUGAS / BUÑUEL IN THE LABYRINTH OF THE TURTLES

Salvador Simó

8,11
Nota do público
VILLE NEUVE

Félix Dufour-Laperrière

7,60
Nota do público
KIMI TO, NAMI NI NORETARA (RIDE YOUR WAVE) / XUNTOS NO MAR

Masaaki Yuasa

7,03
Nota do público
VIRUS TROPICAL

Santiago Caicedo

7,32
Nota do público
KAIJÛ NO KODOMO / OS NENOS DO MAR

Ayumu Watanabe

7,31
Nota do público
CHRIS THE SWISS

Anja Kofmel

7,29
Nota do público
LA CASA LOBO

Cristóbal León, Joaquín Cociña

6,97
Nota do público